-->
أطعم اكلات أطعم اكلات
random

آخر الأخبار

random
recent
جاري التحميل ...
recent

طريقة عمل الكيكة الاسفنجية بارتفاع عالي وطعم يجنن | اكلات جديدة


طريقة عمل الكيكة الاسفنجية بارتفاع عالي وطعم يجنن | اكلات جديدة


طريقة عمل الكيكة الاسفنجية بارتفاع كبير زي الكيكة الاسفنجية بتاعت المحلات هنوضحها لكم بالتفصيل، وكمان هنعملكم اكلات جديدة جميلة جدا، في ناس كتير بتعتبر طريقة عمل الكيكة الاسفنجية سر من اسرار الحلويات، لكن بأذن الله مفيش سر ابدًا بالعكس هنعرفكم على طريقة عمل الكيكة الاسفنجية في البيت بالتفصيل وكمان هنستخدم مكونات سهلة وبسيطة وكلها موجودة في البيت على طول.
الكيكة الاسفنجية تعتبر واحدة من أجمل اكلات جديدة ممكن نتعلمها ونعملها لكل حبايبنا في البيت، وطبعا نقدر نوعدكم بأنكم لو جربتم طريقة عمل الكيكة الاسفنجية بتاعتنا هتطلع معكم الكيكة الاسفنجية مظبوطة 100%، وكمان هتشرفكم جدا لو جربتوا تعملوها في أي مناسبة او عزومة في البيت، وكمان تقدروا تزوقوها زي ما أنتم عاوزين بالفاكهة والشوكولاتة والصوصات والكريمة، هتبقى واحدة من أجمل اكلات جديدة هتشرفك وترفع راسك.

طريقة عمل الكيكة الاسفنجية

مكونات الكيكة الاسفنجية:

  • كباية ونصف سكر بودرة.
  • 8 بيضات.
  • معلقة كبيرة بكينج باودر.
  • معلفة كبيرة فانيليا.
  • لمونة.
  • ثلث كباية مية.
  • ورق زبدة.

طريقة عمل الكيكة الاسفنجية:

قبل ما نبدأ في طريقة عمل الكيكة الاسفنجية لازم نعرف ان الكيكة عشان تاخد قوامها الاسفنجي لازم يدخل فيها وفي العجينة بتاعتها كمية هواء كبيرة، وعشان يحصل كده هنستخدم مضرب البيض وهنضرب بيه بياض البيض وصفار البيض مدة كبيرة عشان يدخل في الكيكة هواء كتير.
ملحوظة مهمة: لازم قبل ما نبدأ في عمل الكيكة نشغل الفرن على درجة حرارة 180 (متوسطة) عشان يسخن شوية فبل ما ندخل الكيكة جواه.

طريقة عمل الكيكة

  1. اول حاجة هنعملها نجيب طبق كبير وغويط ونحط فيه كل كمية الدقيق اللي هي كباية ونص وكمان نضيف على الدقيق معلقة كبيرة بيكينج باودر، ونقلبهم كويس جدا على بعض ونسيبهم على جنب شوية.
  2.  بعد كده هنفصل بياض البيض عن الصفار وناخد بالنا كويس جدا واحنا بنعمل الخطوة دي عشان مفيش أي نقطة صفار تقع في البياض، وكمان هنقسم كل كمية السكر الى مقدارين متساويين، المقدار الأول هنستخدمه مع صفار البيض، والمقدار الثاني هنستخدمه مع بياض البيض.
  3. نجيب بولة ونحط فيها كل كمية صفار البيض، ونبدأ نضرب صفار البيض بالمضرب كويس جدا لحاد ما قوامه يتقل شوية ولونة يبقى فاتح شوية، بعد كده هنبدأ نضيف الفانيليا والسكر من المقدار الأول شوية بشوية واحنا مستمرين في ضرب صفار البيض، لحاد ما نضيف كل مقدار سكر البدرة ونستمر شوية في التقليب بلمضرب لحاد ما يكون قوام صفار البيض تقيل ولونه فاتح.
  4. بعد كده هنبدأ نضيف الدقيق على صفار البيض واحنا بننخله، وطبعا يفضل اننا ننخل الدقيق كويس جدا بالمصفاة واحنا بنضيفه على صفار البيض، ويفضل بردوا اننا نضيف الدقيق شوية بشوية، ومنضيفهوش كله مرة واحدة.
  5. هنبدأ نخلط الدقيق بالصفار ونقلبهم مع بعض بالمعلقة، كل ما نضيف شوية دقيق نقلبهم كويس جدا جدا لحاد ما الدقيق يختلط كويس بصفار البيض، ونستمر في الخطوة دي لحاد ما كل كمية الدقيق تخلص وكمان قوام العجينة يتقل جدا ويتحول للشكل ده 👇👇.

الكيكة الاسفنجية

6. هنسيب العجينة على جنب شوية ونبدأ نضرب بياض البيض بنفس الطريقة اللي ضربنا بيها صفار البيض، وهنضيف بردو مقدار سكر البودرة الثاني شوية بشوية واحنا مستمرين في الضرب لحاد ما قوام بياض البيض يتقل جدا.
7. بعد ما قوام بياض البيض يتقل ويوصل للقوام المطلوب هنبدأ نضيفه على العجينة اللي جهزناها، ونبدأ نقلبهم من تحت لفوق ونخلطهم ببعض كويس جدا، هنخلط كل الكمية ببعضها.
8. قبل ما ننزل العجينة في الصينية، هنفرش أرضية الصينية وجوانبها كمان بورق الزبدة، عشان الكيكة متلزقش في الصينية، بعد كده هننزل العجينة في الصينية ونفردها كويس وبعد كده هندخلها في نص الفرن لمدة متقلش عن نصف ساعة ونطلعها.

اكلات جديدة

وبكده نكون وضحنالكم طريقة عمل الكيكة الاسفنجية بكل تفاصيلها، بأذن الله تجربوها وتطلع معاكم جميلة ومظبوطة ويا ريت لو عجبتكم تقولولنا على رأيكم في التعليقات، وكمان لو حصل ومظبطتش معاكم عرفونا بردوا عشان نعطيكم كل الارشادات اللي هتخليها تظبط معاكم، وانتظروا مننا بأذن الله اكلات جديدة كتير هنعملهالكم قريب، وكمان اكلات سريعة هتنفعكم في رمضان وفي المواسم.
طبعا لو في عندكم أي استفسارات يا ريت تقولوا لنا عليها ومتترددوش أبدا وسيبوهالنا تحت في التعليقات واحنا هنرد على كل استفساراتكم وملاحظاتكم في أسرع وقت، وطبعا لو في عندكم أي اكلات جديدة عاوزين تعرفوا طريقتها غير طريقة عمل الكيكة الاسفنجية، سيبولنا اسمها تحت في التعليقات واحنا هنعملها لكم قريب جدا في مقالات جديدة.

اكلات جديدة ممكن تعجبك

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

اكلاتنا المميزة

أجمل 4 اكلات تركية سهلة (بالوصفات والمقادير)

جبنالكم النهاردة طريقة عمل أحلى 4 وصفات تركية سهلة، زي ما وعدناكم، وبعد ما شرحنالكم قبل كدة طريقة عمل أحلى 4 وصفات تركية سهلة، إحنا هنوضحلكو...

مدونة اطعم اكلات

اطعم اكلات: موقع يهتم بنشر وتوضيح طرق عمل اكلات جديدة واكلات سريعة من اجمل وصفات الاكلات من كل انحاء العالم، بحيث نساهم في تقليل المسافات بينكم وبين الاكلات الغريبة المنتشرة حول العالم.



تابعونا على فيس بوك

جميع الحقوق محفوظة

أطعم اكلات

2019