-->
أطعم اكلات أطعم اكلات
random

آخر الأخبار

random
recent
جاري التحميل ...
recent

طريقة الدونات | طريقة عمل الدونات في 30 دقيقة


طريقة الدونات | طريقة عمل الدونات في 30 دقيقة


الدونات من أجمل أنواع الحلويّات الأمريكية اللي تعجب كل العيلة، عشان كده قررنا نوضح لكم طريقة عمل الدونات، وعلى فكرة طريقة الدونات سهلة جدا وكمان مقادير الدونات بسيطة جدا ومتوفرة في كل مطبخ، لانها مش بتحتاج غير شوية حاجات بسيطة خلص زي الدقيق والسكر والبيض والحليب والخميرة.

شكل الدونات بيكون دائري مثقوبة من النصف وممكن نضيف عليها نكهات كتير عشان تعجب الأطفال مثل صوص الشوكولاتة أو الكراميل أو الحليب المكثف وكده هيكون في اشكال جميله تعجب كل البيت والكبير والصغير هيحبها جدا ولو في ضيوف تبقا مشرفاكي قدامهم بطعمها وشكلها الجميل.

طريقة عمل الدونات

مقادير الدونات:

·         كبايتين ونصف دقيق.
·         معلقه ونص صغيرة خميرة.
·         3 ملعقة زبدة كبار مقطعة إلى قطع صغيرة.
·         3 ملعقة سكر كبار.
·         ¼ ملعقة صغيرة ملح.
·         (½ كوب) حليب دافئ.
·         1 بيضة كبيرة مخفوقة قليلاً.
·         (2 كوب) زيت نباتي للقلي.

طريقة عمل الدونات:

1.      نجيب بولة او طبق كبير غويط ونضيف فيه الدقيق مع الخميرة ونخلطهم كويس جدا بالمعلقة، بعد كده نضيف عليهم الزبدة ونخلطهم كويس جدا مع بعض.
2.      نضيف السكر والملح على الدقيق والزبدة ونخلطهم كويس جدا مع بعض، بعد كده هنعمل حفرة في الوسط ونضيف البيض واللبن في وسط الحفرة ثم نخلط باستخدام المعلقة لحد لما تمتزج المكونات كويس جدا. 
3.      باستخدام أيدينا نصنع كرة من الخليط، ونرش شوية من الدقيق على مكان مسطح (رخامة المطبخ مثلا) ونبدأ نعجن فيها كرة العجينة لمدة 5 دقائق تقريباً لحد لما تكون العجينة ملساء تماماً.
4.      نضع العجينة في وعاء مدهون بالزيت، ونغطيها بورق نايلون ونسيبها تنفش بدرجة حرارة الغرفة لمدة ساعة ونص او ساعتين لحد لما حجمها يتضاعف بسبب الخميرة.
5.      بعد ما العجينة تخمر وتنفش نضغط بأصابعنا على عجينة الدونات لحد لما الهواء يخرج منها ونمدها بحيث تصبح بسماكة 1 سم ثم نقطعها إلى دوائر ونقتطع حفرة في وسط كل دائرة زي الشكل اللي في الصورة ده 👇👇.

دونات


6.      بعد كده هنجيب ورقة نايلون نرش ورقة النايلون بالقليل من الدقيق وننقل الدوائر الدونات اليها، وبعدين نغطي دوائر العجينة بورق نايلون تانية مدهونة بالزيت لمنع الالتصاق، ونترك العجينة تنفش شوية لمدة 30-60 دقيقة إلى أن يتضاعف حجم العجينة.
7.      هنجيب طاسة ونحط فيها الزيت ونسخنه قبل ما ننزل الدونات فيه ونبدأ بقلي الدونات على دفعات، (بحيث منقليش أكثر من 2 أو 3 قطع دونات في المرة الواحدة عشان ميلزقوش في بعض).
8.      هنقلب الدونات في الزيت على الجنبين لحاد ما تتلون بلون بني ذهبي جميل على الطرفين، بعد كده هنشيل الدونات من الزيت بالمعلقة ونصفيها على ورق مطبخ.
9.      هنحط سكر البودرة في طبق ونمرر الدونات فيه لحاد ما تتغطى قطع الدونات تماماً بالسكر من كل الأطراف.
10.  بعد كده هنحط الصوص اللي احنا عاوزينه على الدونات سواء كان صوص الشكولاتة او الكراميل وكمان ممكن نحط عليه الفارماسيل عشتان الأطفال بيحبوه.

طريقة الدونات

وكده نكون وضحنا لكم طريقة عمل الدونات بسهولة في البيت، أظن مفيش أسهل من طريقة الدونات دي، بدل ما نشتريه من بره وكمان زي ما وعدناكم كل مقادير الدونات اللي استخدمناها بسيطة جدا وموجودة في كل بيت، نتمنى انكم تجربوا طريقة عمل الدونات بتاعتنا بأذن الله هتعجبكم جدا ومش هتبوظ معاكم ابدا.

وطبعا لو في عندكم أي استفسار او أي حاجة مش واضحة في طريقة الدونات يا ريت تسيبوهالنا تحت في التعليقات واحنا هنرد على كل استفساراتكم في اسرع وقت ممكن، ومتنسوش طبعا لو في عندكم أي طريقة اكلة عاوزين تعرفوها غير طريقة الدونات يا ريت تسيبولنا اسمها تحت في التعليقات واحنا هنحضرهالكم في اسرع وقت وهنعرضهالكم على الموقع، جربوا طريقة عمل الدونات بألف هنا وشفا ودمتم في صحة 💪💪.

اكلات ممكن تعجبك:




التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

اكلاتنا المميزة

أجمل 4 اكلات تركية سهلة (بالوصفات والمقادير)

جبنالكم النهاردة طريقة عمل أحلى 4 وصفات تركية سهلة، زي ما وعدناكم، وبعد ما شرحنالكم قبل كدة طريقة عمل أحلى 4 وصفات تركية سهلة، إحنا هنوضحلكو...

مدونة اطعم اكلات

اطعم اكلات: موقع يهتم بنشر وتوضيح طرق عمل اكلات جديدة واكلات سريعة من اجمل وصفات الاكلات من كل انحاء العالم، بحيث نساهم في تقليل المسافات بينكم وبين الاكلات الغريبة المنتشرة حول العالم.



تابعونا على فيس بوك

جميع الحقوق محفوظة

أطعم اكلات

2019